Maria Ruxandra Bodea – fascinantă precum orhideea sălbatică

Maria Ruxandra Bodea – fascinantă precum orhideea sălbatică

„Stau acum si ma gandesc care este cel mai de pret lucru pe care l-am invatat facand balet la Scoala La Sylphide. Am invatat ca doar cine ajunge la capat stie cat de lung e drumul…”

„[…] Bucuria imensa de a face balet, oricand, oricat, sentimentul ca fac ce-mi doresc, ce-mi place enorm.  Este ca o sete care nu se astampara niciodata.” Maria Bodea

“De zece ani de zile sunt eleva scolii La Sylphide. Sunt fericita, mandra si norocoasa ca sunt eleva acestei scoli. Aici am invatat ce inseamna disciplina, bucuria pentru succesul altuia, increderea in fortele proprii. Dar mai ales ma bucur sa fiu in preajma unui profesor exceptional care este sufletul si creierul acestei scoli: Maestra mea draga Lorelei Bari.” Maria Bodea

Autor: Alexandru Marinescu; articol publicat in 2 Mai 2014

Maria este expresia copilului atasat de valori precum munca, dedicatia pentru arta baletului si a atasamentului fata de Mentor, Maestra Lorelei Bari. Atenta, implicata, hotarata si expresiva, inima sa bate in ritmul muzicii iar corpul deseneaza pe scena atitudinea si imaginea unei fascinatii pentru arta dar si a pasiunii invaluite in mister a  florilor salbatice de orhidee… 

Pentru Maria dansul nu este o simpla reprezentatie ci insusi simbolul a sute de ore de munca, al sensibilitatii dar si fermitatii exprimate magistral pe scena. Uneori este expresia unui vulcan ce erupe portocaliu-rosu aprins, alteori este imaginea pasiunii pana la epuizare, intruchipata de Giselle.

Legatura sa cu scena si cu publicul, mesajul pe care reuseste sa-l transmita de fiecare data pot fi vazute daca urmaresti cu atentie armonia ce se creeaza intre fiecare fibra musculara a corpului si fiecare celula a mintii intr-o punte ce se intinde intre privirea balerinei si privirea publicului. Poate parea coplesitor, dar caracterele puternice reusesc sa domine povestea din lumina fierbinte a reflectoarelor.

Maria asteapta cu emotie, strangand din pumni, cu ochii mari si umezi, ridicarea urmatoarei cortine. Iar mai apoi valul de aplauze si bucurie ce o poarta sus, sus de tot, in visul sau frumos: al unei mari balerine….

 

Cuvintele minunate ale Mariei si atasamentul deschis fata de La Sylphide sunt expresia relevanta a unui copil legat trup si suflet de balet:

Intai a fost o joaca. De doua ori pe saptamina ma intalneam cu fetite de varsta mea si ne jucam de-a baletul: ne jucam serios caci Maestra – cum aveam sa aflu curind – face totul serios. Apoi a inceput sa fie mai greu: si a venit tentatia primei renuntari. Intre prima pereche de poante si dulcele somn de dupa-amiaza a stat Maestra. Acum abia inteleg cit de importanta a fost discutia cu maestra: scurta, sincera, cu dojana si incurajare. Atat. Si am ales sa incerc. Si de atunci parerea Maestrei a fost ceea ce a contat mereu; a fost ceea ce am vrut mereu sa aud… Am incredere in ea ca om, ca profesionist, ca faptura sensibila si daruita baletului. Au urmat munca, lacrimi, vise, deznadejde, revolta, apatie, ambitie, concursuri, medalii, variatii tot mai grele, concurenta, dipome, calificari… Intr-o zi de iarna, brusc, fara niciun motiv aparent, i-am spus Maestrei: ” Maestra, as vrea sa devin balerina. Ma ajuti?”  Parintilor nu le spusesem inca nimic…  Din ziua aceea totul a devenit balet. In prezent fac intre 18 si 20 de ore de balet saptamanal (grup si individual). Lucrez cu cei mai buni profesori. Muncesc mult. Mai plang. Mai rad. Si iar muncesc. Am invatat enorm despre viata, oameni, prietenie, modestie, loialitate si incredere; prin balet. Fiecare pirueta noua a insemnat si o lectie de viata predata. Fiecare esec a insemnat o discutie cu Maestra despre sansa, limite si valoare. Fiecare succes a insemnat o alta discutie despre talent, sudoare, automultumire si ambitie. Fiecare lacrima a nascut un zimbet. Baletul si Maestra m-au invatat sa traiesc frumos, liber si demn. Sa recunosc valoarea altora, sa-mi stiu propria valoare. Sa cresc un vis si sa-l ocrotesc de rautati. Sa cred in mine si in altii, dar doar in cei a caror parere conteaza. Sa iubesc muzica si sa o simt. Exista cu siguranta si alte cai de a afla aceste lucruri: dar eu le am aflat intr-un mod miraculos. Caci Maestra a stat neobosit langa mine: in picioare dojenind cu dragoste, in genunchi corectand miscarea, cu ochii in lacrimi cand medalia imi stralucea la gat. Nu s-a descoperit metalul gingas dar dur din care sa-i fac Maestrei o medalie; pacat… Si nici nu pot inventa o culoare noua sa o dau unei flori si sa fac un buchet pentru minunatii mei parinti… Dar va iubesc… Si va multumesc! Simt dragostea si incurajarea voastra. Si conteaza atat de mult!!! Stau acum si ma gindesc care este cel mai de pret lucru pe care l-am invatat facand balet la Scoala La Sylphide. Am invatat ca doar cine ajunge la capat stie cat de lung e drumul…”

Dragostea pentru balet a Mariei este relevată de asemenea prin cuvinte puternice ce descriu, într-un mod unic acest sentiment:

„Uneori am senzatia ca fac balet de cind ma stiu. Parca m-am nascut in poante! Si asta pentru ca baletul e ATAT de important pentru mine incat totul, dar absolut totul in viata mea si a familiei mele se invarte si se proiecteaza functie de el: plimbari, intalnire cu colegii, minivacante, concedii se discuta in functie de cele 20 de ore de balet pe care le fac saptamanal. Si baletul iese mereu invingator! Daca e o alegere simpla? Nu, nu este; si este o alegere pe care o fac de fapt in fiecare zi, caci renuntarea pandeste perfid si este permanent o posibila optiune la indemana, mai ales cind poantele se pateaza de singe, cand cearcanele nu mai dispar, cand refuzi a suta oara prietenii care se duc la film, cand unii si altii te privesc ciudat…Si mai ales cand stii ca asa va fi si maine… si peste un an. Pentru mine insa nu exista aceasta optiune. Adica exista, o salut zambind in fiecare dimineata si o inchid in sertarul in care tin poze cu Maestra, cu colegele de balet, cu ceilalti profesori, medalii, diplome; acolo nu mai are putere!   Puterea de a continua nu mi-a dat-o succesul, desi sunt foarte fericita cind dansez bine. Ci bucuria imensa de a face balet, oricand, oricat, sentimentul ca fac ce mi doresc, ce-mi place enorm.  Este ca o sete care nu se astampara niciodata.  Maria Bodea

Performanţele Mariei vorbesc de la sine:

2011-2012

SECOND PLACE DWC ROMANIAN QUALIFIER – CLASSICAL SOLO CHILDREN ON POINTES (5TH FAIRY VARIATION SLEEPING BEAUTY)

FIRST PLACE DWC ROMANIAN QUALIFIER – CLASSICAL QUARTET CHILDREN (LITTLE SWANS)

FIRST PLACE DWC FINAL VILLACH 2012 – CLASSICAL QUARTET CHILDREN (LITTLE SWANS)

SECOND PLACE ESDU DANCE STAR ROMANIA – CLASSICAL GROUP CHILDREN (LITTLE SWANS)

THIRD PLACE ESDU WORLD MASTER CROATIA – CLASSICAL GROUP CHILDREN (LITTLE SWANS)

2012-2013

FIRST PLACE LIVORNO IN DANZA – CLASSICAL SOLO CHILDREN (GAMZATTI VARIATION LA BAYADERE)

SECOND PLACE ESDU DANCE STAR ROMANIA – SOLO OPEN CHILDREN (MEMORIES OF A DANCE)

FIRST PLACE ESDU DANCE STAR ROMANIA – CLASSICAL QUARTET JUNIOR (PAS DE QUATRE LA BAYADERE)

FIRST PLACE ESDU DANCE STAR ROMANIA – OPEN CHILDREN GROUP

( TANGO)

SECOND PLACE ESDU DANCE STAR ROMANIA – JAZZ JUNIOR GROUP (FLASHDANCE)

FIRST PLACE DWC ROMANIAN QUALIFIER – CLASSICAL SOLO CHILDREN ON POINTES (GAMZATTI VARIATION LA BAYADERE)

FIRST PLACE DWC ROMANIAN QUALIFIER – CONTEMPORARY SOLO JUNIOR (MEMORIES OF A DANCE)

FIRST PLACE DWC ROMANIAN QUALIFIER – CLASSICAL QUARTET JUNIOR (PAS DE QUATRE LA BAYADERE)

FIRST PLACE DWC ROMANIAN QUALIFIER – JAZZ CHILDREN GROUP ( TANGO)

FIRST PLACE DWC ROMANIAN QUALIFIER – JAZZ JUNIOR GROUP (FLASHDANCE)

THIRD PLACE WORLD BALLET COMPETITION – CONTEMPORARY SOLO (MEMORIES OF A DANCE)

POPULARITY AWARD WORLD BALLET COMPETITION – GROUP (FLASHDANCE)

FIRST PLACE CONCOURS ODYSSEE LYON – CLASSIQUE PRE PRO 3

2013-2014

THIRD PLACE SENIOR CONTEMPORARY, TOP 12 SENIOR CLASSICAL – YAGP SEMIFINALS PARIS – AND WINNER OF A SCHOLARSHIP AT THE PRESTIGIOUS JOFFREY BALLET SCHOOL USA

FIRST PLACE – FESTIVAL-CONCURS EURODANCE – BALLET SOLO 12-15 YEARS (VARIATION GISELLE FIRST ACT)

FIRST PLACE – FESTIVAL-CONCURS EURODANCE – BALLET SOLO 12-15 YEARS (VARIATION GAMZATTI)

FIRST PLACE – FESTIVAL-CONCURS EURODANCE – CONTEMPORARY SOLO 12-15 YEARS (MEMORIES OF DANCE)

SECOND PLACE – TRIPUDIUM BALLET MILANO – JUNIOR CLASSICAL SOLO (VARIATION GISELLE FIRST ACT)

TOP 12 – YAGP SEMI FINALS BRUXELLES – JUNIOR CONTEMPORARY SOLO (MEMORIES OF DANCE)

FIRST PLACE – DWC ROMANIAN QUALIFIER – JUNIOR CLASSICAL SOLO (VARIATION GISELLE FIRST ACT)

FIRST PLACE – DWC ROMANIAN QUALIFIER – JUNIOR CONTEMPORARY SOLO (ATTRACTION)

FIRST PLACE – DWC ROMANIAN QUALIFIER – JUNIOR NATIONAL/FOLKLOR SOLO (DON QUIJOTE-MERCEDES TAVERNA SOLO)

SECOND PLACE – TANZOLYMP BERLIN 2014 – CONTEMPORARY SOLO (PREY and MEMORIES OF DANCE)

BRONZE MEDAL AND INVITED TO THE FINAL IN ORLANDO – WORLD BALLET COMPETITION – PRE-PROFESSIONAL – (VARIATION GISELLE FIRST ACT)

FIRST PLACE – MARELE PREMIU DE COREGRAFIE PNC – SOLO BALET PROFESIONISTI, VARIATION GISELLE

SECOND PLACE – MARELE PREMIU DE COREGRAFIE PNC – SOLO CONTEMPORAN PROFESIONISTI, ATTRACTION (NEOCLASIC)

BRONZE MEDAL AT VALENTINA KOZLOVA INTERNATIONAL BALLET COMPETITION – NEW YORK 2014

2015

JSN – Locul 1 – Tarantella napoletana – Dance World Cup Romania

JSM – Locul 2 –  I’m asking why – Dance World Cup Romania

JSB – Locul 1 –  Esmeralda – Dance World Cup Romania

Ballet Solo Juniori – Locul 1 –  Esmeralda – ESDU Romania

Lyrical Solo Juniors: Locul 1 – I’m asking why – ESDU Romania

National Folkloric Solo Juniors: Locul 2 – Tarantella napoletana – ESDU Romania

Pre Professional Ballet Solo: Silver medal – WBCO Sibiu, Romania; Qualified for the WBC Finals in Orlando, Florida 

Finalista YAGP New York

Credeati ca asta este totul? Nu… Acum aproape un an scriam: „Maria este creativă, sofisticată, exprimă forţă. Maria este imaginea puterii şi a rafinamentului. Este personificarea unei flori mov ce exprimă ideea de măreţie, viziune şi perseverenţă în atingerea idealurilor sale. ” 

Acum, suntem martori nu numai ai unor cuvinte frumoase, ci ai unei povesti despre balerina fascinanta precum orhideea salbatica, imaginea pasiunii si a sacrificiului pentru balet. O iubire dincolo de simple cuvinte…

BaletRomania – un concept Alexandru Marinescu pentru copiii de elita din Romania