Diana si Actaeon

Diana si Actaeon

Cel mai frumos pasaj, din pierdutul balet Ţar Kandavl/Le Roi Candaule a fost Pas de Diane, sau Les Amours de Diane, din Actul IV – Scena 2, Grand divertisment.

Pentru a dinamiza acest minunat balet Ţar Kandavl/Le Roi Candaule, în anul 1903, Marius Petipa a revizuit o mare parte din coregrafie. Au fost create noi coregrafii pentru întregul balet, chemându-l alături pe maestrul Ricardo Eugenio Drigo, de a adăuga scoruri noi, muzicii originale a baletului, scrisă de inegalabilul Cesare Pugni (cel mai prolific compozitor de muzică de balet al tuturor timpurilor), decedat la 14 ianuarie 1870. Cu această ocazie a fost revizuit şi Pas de Diane.

Pas de Diane a fost un Pas de Caractere, bazat pe personaje din mitologia romană şi greacă. Personajele în viziunea coregrafică a lui Petipa au fost: Diana (sau Artemis a mitologiei grece) şi Endymion, vânător sau cioban din mitologia greacă, un Satir şi opt nimfe. Marius Petipa, a conceput Pas de Diane, ca un clasic Pas de trois, constând din: – Entrée, – Grand Adagio, pentru cele trei personaje şi cele opt nimfe, un – Divertisment al celor opt nimfe, câte o – Variaţie pentru Diana şi Endymion şi o – Grand Coda.

In 1931, marea pedagogă Agrippina Vaganova a reînviat versiunea din 1903 Pas de Diane, pe care a interpolat-o în anul 1932 şi 1935, în versiunea baletului La Esmeralda (coregrafia originală fiind semnată de Jules Perott în anul 1843, muzica Cesare Pugni. Prima reprezentaţie la Londra pe 9 martie 1844), a lui Marius Petipa din anul 1886. Din motive nu pe deplin înţelese, în versiunea lui Vaganova, pentru Pas de Diane personajul Endymion a fost schimbat cu Actaeon – o schimbare incorectă din punct de vedere mitologic. (Acteon a fost un vânător iscusit, care a surprins-o goală pe Artemis în timp ce se scălda cu nimfele ei. Drept pedeapsă aceasta l-a transformat în cerb, câinii acestuia nu l-au recunoscut şi l-au sfâşiat).

Este o concepţie total greşită că, Diana şi Actaeon, Pas de Deux – fost creat de Petipa în 1886, din vestita La Esmeralda a lui Jules Perott. În timpurile moderne, Diana şi Acteon, Pas de Deux a devenit o piesă populară în repertoriul multor companii de balet, precum şi în repertoriul impus al concursurilor de balet. Printr-o lipsă de informaţie, din neglijenţă, sau pur şi simplu din necunoaşterea rădăcinilor nestematelor baletului clasic, acestei bijuterii  i-au fost atribuite tot felul ilarităţi, începând cu muzica, coregrafia sau baletul de unde provine.

Cu toate meritele incontestabile în pedagogia artei baletului, Agrippinei Vaganova, nu i se poate atribui sub nicio formă, coregrafia acestui extrordinar Pas de Deux. Domnia sa nu a făcut decât să reducă un personaj din Grand Adagio, respectiv Satirul şi să mărească numărul nimfelor de la 8 la 12, transformând Pas de trois într-un Pas de Deux. Galina Ulanova şi Vakhtang Chabukiani au dansat primii, în anul 1932 şi 1935, împreună cu baletul teatrului Kirov/Leningrad, această versiune. Astăzi, Diana şi Acteon, Pas de Deux este o prezenţă deosebită în repertoriul marilor companii de balet din întreaga lume, dar ea se dansează, fără divertismentul nimfelor, fiind un Pas de Deux simplu, fără corp de balet. Doar în Rusia el se dansează tot timpul cu Divertismentul celor 12 nimfe, ca parte integrantă a Pas de deux. A fost dansat deseori în acestă formă şi la marile Teatre de Operă şi Balet, din fostele ţări comuniste, R.D.G (Dresda, Berlin, Leiptzig), în teatrul de Operă din Praga şi Budapesta, la Varşovia.

Este singura bucată supravieţuitoare din baletul Ţar Kandavl / Le Roi Candaule. Notaţiile coregrafice se găsesc, sub semnătura Vladimir Ivanovich Stepanov, colecţia Sergeyev, aflată la Universitatea de la Harvard, tomurile vestitei “Library Theatre Collection”.

 

Material inspirat din Enciclopedia rusă, a baletului clasic, ediţia 1953 şi 1966, precum şi din prelegerea maestrului Peter Gusev, la cursul de specializare din anul 1981, la Leningrad. Această adnotaţie a fost scrisă de Christian Mindris, în anul 2007, luna martie şi citită, în 2007, luna mai, la revederea de 30 de ani, a promoţiei 1977, Palucca Schule Dresda.

Larisa Lezhnina si Farukh Ruzimatov in Diana and Acteon Pas de Deux 1/3

Larisa Lezhnina si Farukh Ruzimatov in Diana and Acteon Pas de Deux 2/3

Larisa Lezhnina si Farukh Ruzimatov in Diana and Acteon Pas de Deux 3/3

Rudolph Nureyev si Svetlana Beriosova – Diana and Actaeon Pas de Deux, 1964

©Christian Mindris, 2013

Multumim domnului profesor Christian Mindris pentru contributia la scrierea acestui articol si pentru colaborare! BaletRomania