Alina Cojocaru si Johan Kobborg interzisi la ONB

Alina Cojocaru si Johan Kobborg interzisi la ONB

Decizia de astazi a unor functionari ai Operei Nationale Bucuresti arunca Romania in negura anilor ’50, mania proletara a hoardelor de nonvalori, frustrati, avizi de putere sau pur si simplu de prea naivi reusind sa inlature stalpii noii constructii imaginate de Kobborg cu sustinerea celor mai valorosi balerini dar si cu sustinerea si admiratia unanima a lumii internationale a baletului si a presei de calitate.

Se pare ca „opera” inceputa de (ex)interimarul Soare prin gestul de fronda la adresa lui Johan, prin inlaturarea celui din urma din structura organizatorica a Operei, pe considerente de natura birocratica, este desavarsita acum de fidelii acestui personaj si, probabil, de cercurile de interese care vor sa preia conducerea si controlul Operei chiar cu compromiterea definitiva a institutiei si a Romaniei in lumea civilizata a artelor.

Atmosfera de teroare instaurata in Opera, in mediul online sau in cercurile iubitorilor baletului, prin negarea si contestarea brutala a oricarei opozitii sau a oricarui punct de vedere contrar, civilizat exprimat, face din aceasta „miscare” una dintre cele mai negre contestari ale valorii si spiritului creativ de dupa ’89.  Valoarea si viziunea sunt inlocuite brutal cu piese ale unui puzzle construit din amintirea desuetului, diletantismului, snobismului, naivitatii vecine cu saracia spiritului – „glorii” ale unei societati pe care o credeam demult pierduta in negura vremurilor.

Este evident, iata, ca pana la urma valoarea inestimabila a Alinei Cojocaru, pana mai ieri un simbol national si cea mai frumoasa si desavarsita exprimare a baletului clasic pentru romani, este efectiv intinata si executata prin cuvinte grele, de ocara, si prin manifestari care ne arunca iremediabil in cea mai neagra perioada a istoriei contemporane a baletului. Exemplele din zilele acestea sunt cele care, probabil, vor motiva generatiile de maine si care vor constitui exemplul „valorii” si integritatii pentru tinerii balerini.

Este un edificiu strain mie si la usile caruia nu voi bate nici macar pentru o clipa. Chiar cu riscul de a ramane singur. Chiar cu riscul de visa la vremurile in care oamenii admirau actul artistic, nu manifestarile violente si isteriile publice.

BaletRomania, 25 aprilie 2016

nota serviciu ONB

Sursa foto: Facebook Dan Turturica

Update 26.04.2016